
supervisie diagnostiek
Ben je psycholoog in opleiding of in opleiding tot gz-psycholoog en op zoek naar supervisie op het gebied van diagnostiek? Ik bied gespecialiseerde supervisie diagnostiek aan, zowel online als face-to-face in Zwolle en Kampen.
Als ervaren supervisor diagnostiek help ik jou als psycholoog in opleiding bij het verfijnen van je diagnostische vaardigheden en het toepassen van theoretische kennis in de praktijk. Daarbij kan ik een variërende rol aannemen: puur beoordelend tot intensief begeleidend. Dit maakt je beter voorbereid om zelfstandig en effectief psychodiagnostiek uit te voeren.
Door bij mij supervisie diagnostiek te volgen, kun je vertrouwen op deskundige begeleiding die je helpt bij het maken van weloverwogen beslissingen in je diagnostische werk.
supervisie GZ-opleiding
De GZ-opleiding vraagt om verantwoording én verdieping. In jouw supervisie gebruiken we de formele eisen van je portfolio - zoals de verklaring supervisie diagnostiek - als startpunt voor het echte denkwerk, niet als eindpunt.
De focus ligt op het ontwikkelen van jouw visie als regiebehandelaar, zodat je diagnostiek inzet als een krachtig fundament voor de behandeling, in plaats van een protocollaire stap. Jouw supervisie moet een vrijplaats zijn waarin we de focus verleggen van verantwoorden, naar begrijpen.
We onderzoeken hoe je een diagnostisch proces niet alleen methodologisch correct uitvoert, maar hoe je het ook betekenisvol en therapeutisch kunt laten zijn. Hoe je de regierol kunt dragen met een doorleefde visie, zodat je niet alleen voldoet aan de eisen van je portfolio, maar je ontwikkelt tot de professional die je wilt zijn: een vakbekwame, zelfverzekerde en bovenal denkende regiebehandelaar.
supervisie BAPD
Het BAPD-traject wordt vaak gezien als de laatste horde: een portfolio dat gevuld moet worden, een eindgesprek dat gehaald moet worden. De focus versmalt zich al snel tot de vraag: voldoet mijn casusverslag aan de eisen van het NIP? Die structuur wordt een invuloefening, in plaats van een raamwerk dat uitnodigt tot scherp klinisch redeneren.
In mijn supervisie draaien we die focus om. We gebruiken de casusverslagen als een middel om jouw diagnostische argumentatie aan te scherpen. De centrale vraag is niet: ‘staat alles erin?’, maar: ‘is je redenering sluitend, navolgbaar en overtuigend?’.
We werken aan het opbouwen van een sterk, coherent en theoretisch gefundeerd betoog. Zo wordt het verslag geen doel op zich, maar het logische eindpunt van jouw diepgaande diagnostische reflectie. Zodat je niet alleen je BAPD-aantekening behaalt, maar je ontwikkelt tot een professional die vol vertrouwen kan staan voor zijn werk.
werkwijze
De verleiding in psychodiagnostiek is groot om te leunen op de instrumenten. Een testbatterij wordt afgenomen, de scores worden geïnterpreteerd, en uit de optelsom van de delen volgt een conclusie. Maar een verzameling testresultaten is nog geen doorleefd begrip van een persoon. Het gevaar is een gefragmenteerd beeld, waarin de psycholoog een technicus wordt die data verzamelt, in plaats van een denker die een theorie vormt.
Daarom is mijn uitgangspunt niet de test, maar de vraag. We werken multi-methodisch, niet omdat de richtlijn het voorschrijft, maar omdat een mens zich nooit laat vangen in één enkele bron van informatie. De instrumenten - of het nu een MMPI-2-RF, een NEO-lijst of een TAT is - zijn slechts middelen. Het doel is altijd het construeren van een gelaagd, coherent en psychologisch betekenisvol verhaal. We zoeken naar de samenhang, de rode draad, en de unieke logica van de cliënt.
Een dergelijk proces van verdieping kan alleen plaatsvinden binnen een heldere en veilige werkrelatie. Supervisie is geen eenrichtingsverkeer. Daarom is een supervisiecontract voor mij geen formaliteit, maar de basis van onze samenwerking. En daarom is gestructureerde feedback geen bijzaak, maar een kernprincipe. Door open te reflecteren op ons proces en de effectiviteit ervan, borgen we dat de supervisie niet alleen inhoudelijk scherp is, maar ook daadwerkelijk bijdraagt aan jouw professionele groei.
De concrete, praktische invulling van dit traject—zoals locatie, frequentie en tarieven—bespreken we uiteraard ook. Die informatie vind je onder ‘praktische informatie’.
-
Vormen & Locatie
Supervisie kan op verschillende manieren plaatsvinden, afgestemd op jouw wensen en agenda.Locatie: Sessies zijn mogelijk op locatie in Zwolle en Kampen, of volledig online via beeldbellen. Een combinatie van beide is uiteraard ook mogelijk.
Samenstelling: Je kunt kiezen voor individuele supervisie, maar ook voor supervisie in duo's of in een groep.
A-synchroon: Daarnaast bied ik a-synchrone supervisie, waarbij je een verslag of casus instuurt en ik deze schriftelijk van uitgebreide feedback voorzie.
Duur & Frequentie
Een standaardsessie duurt 45 minuten. Veel supervisanten kiezen ervoor om dubbele sessies van 90 minuten te plannen, om meer ruimte voor verdieping te creëren. De frequentie stemmen we in overleg af; een sessie per twee tot vier weken is gebruikelijk.Tarieven
Ik hanteer transparante tarieven voor de verschillende vormen van supervisie.Individuele supervisie (45 min): € 115,-
A-synchrone supervisie (per verslag): € 78,50
Supervisie in duo of groep: Hiervoor geldt een gereduceerd individueel tarief. Neem contact op voor een voorstel op maat.
Registraties & Bevoegdheid
Ik ben geregistreerd als Klinisch Psycholoog-Psychotherapeut en GZ-psycholoog. Vanuit deze registraties ben ik bevoegd om op te treden als supervisor voor de GZ-opleiding.Let op: aangezien ik recent ben afgestudeerd als Klinisch Psycholoog-Psychotherapeut (december 2023), ben ik nog niet geregistreerd als supervisor voor de KP/PT-opleiding.

Interesse in supervisie diagnostiek?
Plan een vrijblijvend en kosteloos online kennismakingsgesprek van 30 minuten om te zien of we een klik hebben en wat ik voor je kan betekenen.
ook beschikbaar: intervisie
Zoek je een plek om met vakgenoten stil te staan bij je professioneel handelen? Hier kun je deelnemen aan begeleide intervisie gericht op psychotherapie en psychologische diagnostiek.