
up | achtergrond
In de psychologie bestaat een merkwaardige paradox. Enerzijds is er een onuitputtelijke bron van wetenschappelijke kennis, die ons denken voortdurend verdiept en aanscherpt. Anderzijds is er de dagelijkse praktijk, waarin diezelfde kennis vaak onbereikbaar lijkt, verborgen in specialistische tijdschriften en academische taal.
Dit is geen klein, praktisch ongemak. Het is een fundamenteel probleem. Want wanneer de wetenschap voor de praktijk onbereikbaar blijkt, ontstaat er een leegte. Een leegte waarin we terugvallen op eerdere kennis, ervaringen en daarmee denkfouten. Diepgang in de diagnostiek, maakt plaats voor routine - voor checklists en ‘classificaties’ als ‘diagnoses'.
Met up|psi wil ik graag terug naar de kern van het diagnostisch werken: de psychologische theorievorming.
Deel 1: artikelen en kennisbank
Het begon met artikelen: de Kennisbank. Een antwoord op het idee dat cruciale inzichten ontoegankelijk blijven voor de professional die ze het hardst nodig heeft. De overtuiging was - en is - dat kennis geen privilege mag zijn. Psychologische theorievorming is een vereiste voor diepgaande diagnostiek. Dat vraagt de beschikbaarheid van wetenschappelijke kennis.
Maar kennis alleen is niet genoeg. Kennis wordt pas wijsheid als het wordt toegepast, bevraagd en gespiegeld in de complexiteit van de praktijk.
Deel 2: supervisie diagnostiek
Dat proces van omzetting - van weten naar kunnen, van theorie naar doorleefd vakmanschap - vindt plaats in de professionele dialoog.
Daarom was het aanbieden van supervisie een logische, onvermijdelijke tweede stap. Het creëren van een vrijplaats waar de vragen uit de praktijk niet worden beantwoord met een snelle oplossing, maar met een uitnodiging tot dieper denken. Een plek waar we de professionele ontwikkeling niet zien als een af te vinken traject, maar als een continu proces van groei.
De naam up | psi belichaamt deze dubbele missie: het bevorderen (up) van de psychologie, supervisie en intervisie (psi). Het is geworden tot een platform waar toegankelijke kennis en gespecialiseerde begeleiding en supervisie samenkomen. Geen losse diensten, maar twee kanten van dezelfde medaille.
Want ons vak wordt beter als we blijven leren, en we leren het meest als we kennis durven te verbinden met de concrete, menselijke vraag die voor ons ligt. Dat is de bijdrage die up|psi wil leveren.